01.04.2007 BELDE
 

Bilkent Üniversitesi’nin “Toplum Gönüllüleri”nden örnek proje... SOKAKTA ÇALIŞAN ÇOCUKLARI TOPLUMA KAZANDIRIYORLAR

Öğrenci Dekanlığı Koordinatörü Ayşın Gürbüz, AA muhabirine yaptığı açıklamada, projenin amacının bu çocuklara doğru örnekler göstererek, istikballerini sokakta değil, bir hemşire olarak, bir öğretmen olarak görebilmesi için repertuvar geliştirmek olduğunu söyledi.
Üniversite olarak projede çalışan öğrencilere sadece lojistik destek verdiklerini belirten Gürbüz, projenin tamamiyle Bilkent Üniversitesi öğrencilerine ait olduğunu vurguladı.

“Bu çocuklar toplumdan dışlanıyor”
Proje gönüllüsü Buket Kara, “Sokak Lambası” projesinin sokakta çalışan ya da çalışma potansiyeli olan çocukları hedef alan bir çalışma olduğunu söyledi. Amaçlarının çocukların eğitimine devam etmelerini sağlamak olduğunu vurgulayan Kara, “Bu çocuklar sokakta çalışıyorlar, evde sürekli şiddet görüyorlar ve toplumla kopma noktasında gidip geliyorlar. Çünkü insanlar onlara dilenci ya da kapkaççı gözüyle bakıyor. Toplumdan dışlanıyorlar ve kendilerini de toplumdan dışlamaya başlıyorlar” diye konuştu.

Toplum Gönüllüleri olarak 20 kişilik ekiple, bir okuldan seçtikleri çocuklara ders verdiklerini kaydeden Kara, “Proje kapsamında UNICEF ve ILO ile görüşmeleri sürdürüyoruz. Ayrıca psikologlardan da yardım alıyoruz. ‘Çocuk Hakları’ ve ‘Çocuk İşçiler’ gibi konularda UNICEF ve ILO’dan eğitim aldık. Bunları çocuklara da derste anlattık” dedi.

Proje Kapsamındaki Etkinlikler
Çocuklar için zaman zaman meslek tanıtımları da yaptıklarını belirten Kara, anketlerle çocukların en çok olmak istedikleri meslekleri belirlediklerini ve sonuca göre farklı meslek gruplarından insanları çocuklarla tanıştırdıklarını ifade etti. Kara, çocuklar için kültürel etkinlikler düzenlediklerini de belirtti. Müze gezileri, piknikler, konser, sinema ve tiyatro gibi etkinliklere çocukları götürdüklerini kaydeden Kara, ayrıca çocukların okullarını sevmelerini de sağlamaya çalıştıklarını bildirdi.

Çocukların kendilerine güven duymalarını sağlamaya çalıştıklarını belirten Kara, “Proje kapsamındaki tüm etkinlikleri çocuklarla birlikte yapıyoruz. Çünkü biz çocuklar için proje değil, çocuklarla birlikte proje yapmak istiyoruz. Bu nedenle de çocukların etkinliklere katılımlarını azami ölçüde sağlamaya çalışıyoruz” dedi.

Kara, bu amaçla çocuklara projeler hazırladıklarını belirterek, “Önceden çocuklar projeleri için bir konu belirliyor ve bu konu hakkında resim çiziyordu. Bazılarının resim yapmak istemediğini gördük. Biz de yeni bir yapılanmayla atölyelere ayrıldık. Resim, müzik, spor ve drama gibi bölümler açtık. Çocuklar hangilerini açmak istediklerine kendileri karar verdiler. Çünkü bizim için çocuğun projeye katılımı çok önemli” diye konuştu.

“Okulun desteği çok önemli”
Kara, bu yıl Çalışkanlar İlköğretim Okulu’ndan 40 öğrenciyle çalışmalara başladıklarını bildirerek “Okul yönetiminin bizi desteklemesi çok önemli. Aksi takdirde bu çocuklara ulaşmamız çok zor. Çünkü biz okullara gidip anketler yapıyoruz. Haftaiçi etkinlikleri için yine onların okullarına gidip, onların sınıflarını kullanıyoruz. Onların içinden biri gibi olmaya çalışıyoruz” diye konuştu.

Projeye seçilen çocukların ailelerinin de proje hakkında bilgilendirildiğini söyleyen Kara, “Toplum gönüllüleri olarak ne yapmaya çalıştığımızı ve neden onların çocuklarıyla birlikte olduğumuzu anlatmaya çalışıyoruz. Onlara sunumlar yapıyoruz. Tabi bunları yaparken psikologlarla da görüşüyoruz.

Diğer Üniversiteler
Kara, Yıldız Teknik Üniversitesi, 19 Mayıs Üniversitesi, Dicle Üniversitesi ve Harran Üniversitesi ile ortak çalışma yaptıklarını da duyurdu. Bu üniversitelerde sokakta çalışan çocuklarla ilgili projeler yağıldığını belirten Kara, şunları kaydetti: “Üniversitelerle yaptığımız ortak çalışmalarla genel bir taslak planı oluşturduk. Diyarbakır’da bir atölye çalışması yaptık. UNICEF ve ILO gibi yerlerden de bu atölyeye katılanlar oldu. Bundan sonra da başka yerlerle sokakta çalışan çocuklarla ilgili projeler hazırlandığında, ‘Neler yapılabilir?’, ‘Nasıl bir yöntem izlenebilir?’ bunu ortaya koyduk. Konuyla ilgili bir iskelet oluşturduk yani. Bundan sonra Van’daki arkadaşlarımız da böyle bir proje yapmak isterlerse başvurabilecekleri bir metin hazırladık. Üstelik de ulusallaşma adına, sokakta çalışan çocukların eğitimlerine devam etmelerini sağlayacak, ileriye dönük projelerin Türkiye’ye yayılması için bir adım oldu bu.”
 
| Ana Menu | E-Posta | Bilkent Üniversitesi Ana Sayfası |