01 Ağustos 2005, Artı Eğitim

AKADEMİSYENLERİMİZ DÜNYAYLA YARIŞIYOR

Akademisyenlerimiz dünya ikincisi oldu

Uluslararası Bilimsel Bilgi Enstitüsüne göre, Türkiye son 10 yılda bilimsel makale sayısında ciddi bir artış gösterdi. Makale sayısında yüzde 357’lik bir artış gösteren Türkiye, böylece bu alanda dünyanın en hızlı gelişen ikici ülkesi oldu.

Çizilen tüm karamsar tablolara karşı Türk üniversiteleri uluslararası alanda ilerleme kaydediyor. Makale sayısındaki artış yüzde 357’yi bulan üniversitelerimize oran ile dünya ikinci sırada. Üretkenlikte Bilkent Üniversitesi ilk sırada.

Dünyanın en iyi 500 üniversite listesine Türkiye’den tek bir üniversitenin girememesi, üniversitelerin kadro ve bütçe eksikliğinden yakınılması gibi tartışmalar süredursun, bilimsel yayımlarda olumlu gelişmeler yaşanıyor.

Uluslararası Bilimsel Bilgi Enstitüsü (ISI) sonuçlarına göre, son on yılda bilimsel makale sayısında yüzde 357'lik bir artış sağlayan Türkiye bilim alanındaki ciddi ilerleme sağlayan ülkelerden biri. ISI’nın hazırladığı rapor, Türkiye’de yayınlanan bilimsel makaleler uluslararası alanda yapılan atıfların da her geçen gün arttığını da ortaya koyuyor.

Hızla Yükseliyor

ISI’nın hazırladığı rapora göre, ABD 2 milyon 667 bin 102 makale ile bilimsel yayın listesinin başını çekiyor. Liste başı olan diğer ülkeler sırasıyla Japonya, Almanya, İngiltere ve Fransa. Türkiye son 10 yılda kapsayan bu listede 65 bin 126 makale ile 26. sırada. Asıl önemli rakam ise yayınlanan makale sayısında görülen artış. Türkiye artış sıralamasında yüzde 357 ile; Güney Kore’nin (yüzde 390) ardından ikinci sırada.
Türkiye üniversiteleri bilimsel makale sayısını hızla artırırken, nitelikte de ciddi bir sıçrama yaşıyor. Son on yılda Türkiye Üniversitelerinde hazırlanan bilimsel makaleler yapılan atıf sayısı 184 bin 991 buluyor.

Tıpta ciddi ilerleme var
Türkiye üniversitelerinin gösterdiği bu bilimsel başarının başını tıp çekiyor.Toptan makale sayısının üçte birinden fazlası tıp alanına ait. Türkiye, tıp alanında makale sayısında dünya genelinde14.sıraya kadar yüklenmiş durumda. Kimya, mühendislik, bitki ve hayvan bilimi, fizik biyokimya üst sıralardaki diğer alanlar. Ayrıca, bilgisayar teknolojisi, jeoloji, ilaç bilimi, mikrobiyoloji gibi alanlarda yazılan makaleler de öne çıkıyor.
Moleküler biyoloji ve genetik alanlarında yayınlanan makalelerin fazlalığı kadar, bu alanlardaki makalelere yapılan atıf da dikkati çekici. Makale başı atıf oranı yüzde 2.84 düzeyinde iken, moleküler biyoloji ve genetik alanda yapılan atıf yüzde 11’e yaklaşıyor. Türkiye’de pek sözü geçmese de, uzay bilim alanında da büyük bir ilerlemeden söz etmek mümkün. Bu alanda yayınlanan 3003 makaleye, uluslararası 910 atıf yapılmış.