08 Aralık 2001, Radikal

Gözü Toprağa Bakan Hücre

Türk araştırmacılar. hasta dokulardaki intihara eğilimli hücreleri bulan bir test geliştirdi.

ANKARA - Bilkent Üniversitesi araştırmacıları, hücre intiharını belirleyen yeni bir protein buldu. Bilkent Üniversitesi Fen Fakültesi Moleküler Biyoloji ve Genetik Bölümü'nde, Prof Dr. Mehmet Öztürk yönetimindeki doktora öğrencileri Berna Sayan, Gülayşe İnce ve Emre Sayan tarafından yapılan araştırma, 'Journal of Cell Biology' Dergisi'nde yayımlandı. Dergi, araştırmayı 'bilimsel araştırmada yeni ufuklar açmaya aday bulgular' kategorisinde yayımlandı. Programlı hücre ölümü veya 'apoptosis' olarak da adlandırılan 'hücre intiharı' insan vücudunda istenmeyen hücrelerin yok edilmesinde kullanılan genetik bir program. 'Hücre intihar programı; kanserli, infekte olmuş ve yaşlanmış hücrelerin vücuttan atılmasını sağlayan ve sağlıklı bir yaşam için gerekli olan bir işlem. Kanser hücreleri, hücre intiharına karşı dirençli hücreler olduğu için, radyoterapi ve kemoterapiye direnç gösterebiliyor. Alzhemier, parkinson, AIDS ve enfarktüs gibi hastalıklar ise aşırı hücre ölümü nedeniyle meydana geliyor.

Bilkent Üniversitesi'nde saptanan NAPO adlı yeni molekülle yapılan testte ise hastalıklı dokudaki sağlam ve ölmeye aday hücreler ayırt ediliyor. Test, kanser, alzheimer, parkinson, AIDS ve enfarktüs için yeni ilaçların geliştirilmesinde kullanılabilir.